środa, 20 maja 2020

Liczby czterocyfrowe - sumy i róznice - czwartek 21 maja

Dzień dobry!

W dniu wczorajszym dowiedzieliśmy się w jaki sposób można rozpisać liczbę czterocyfrową oraz jak porównać dwie liczby czterocyfrowe ze sobą. Dziś nauczymy się wykonywać proste obliczenia - sumy i różnice liczb czterocyfrowych.

 Przygotuj proszę zeszyt do matematyki oraz piórnik.

1. Potrafisz już dodawać i odejmować pełne setki. W bardzo podobny sposób dodaje i odejmuje się tysiące:

500+200=700                                     800-400=400
5000+2000=7000                               8000-4000=4000

Przepisz teraz przykłady z 50 strony podręcznika do zeszytu i wykonaj obliczenia:

 

Trudne? Jestem przekonana, że nie.

2. Zastanów się teraz jak rozwiązać zadanie tekstowe:

Najpierw policz w zeszycie, ile pozostało na stadionie wolnych miejsc, a następnie odejmij liczbę miejsc wolnych od tych zajętych.
Zapisz również odpowiedź.

3. Teraz pokażę Ci, jak zaokrąglać liczby do pełnych setek lub pełnych tysięcy:


By zmierzyć się z tym matematycznym wyzwaniem, wykonaj ćwiczenie:


4. Ostatnie zadanie przed przerwą będzie polegało na zapisaniu liczby większej lub mniejszej od podanej.

Jeżeli chcemy zapisać liczbę większą o 300 od 2100, musimy dodać 300 do 2100:
2100+300=2400.  
Jeżeli chcemy zwiększyć liczbę o kolejne 300, znów musimy wykonać dodawanie.
2400+300=2700 
Zwiększamy o kolejne 300:
2700+300=3000 

Otrzymaliśmy więc liczby: 2400, 2700, 3000, ...
Każda jest o 300 większa od poprzedniej.

Jeśli chcemy zmniejszyć liczbę 3000 o 300, musimy wykonać działanie odwrotne, czyli odjąć:
3000-300=2700
Zmniejszamy o kolejne 300:
2700-300=2400 
2400-300=2100

Otrzymaliśmy liczby 3000, 2700, 2400, 2100,...
Każda jest mniejsza o 300 od poprzedniej.

Spróbuj rozwiązać na tej podstawie ćwiczenie 5 ze strony 50:


5. Czas na obiecaną przerwę:


Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu i wróć do rozwiązywania zadań.

6. Teraz masz okazję poćwiczyć swoją pamięć. Oblicz sumy w pamięci. Nie spiesz się. Nie liczy się czas, tylko poprawność obliczeń.


7. Zapoznaj się z treścią zadania treściowego ze strony 51:
 Musisz tu wykonać dwa działania. Najpierw policz, ile przygotowano kostki bordowej, a następnie zsumuj (dodaj) ilość kostek szarych i bordowych. Zapisz także odpowiedź.

8. Czas na różnice. Oblicz w pamięci:


9. Na koniec zastanów się, co mogła kupić mama Marcela, a co tata?


 Nie musisz zapisywać obliczeń, ani odpowiedzi. Po prostu zastanów się nad rozwiązaniem.

To już wszystkie matematyczne zadania, jakie dla Ciebie przygotowałam. Wspaniale Ci poszło!

 Osiągnięcia naszych uczniów z klas 4 - 6 w konkursach ...


*Zadania dodatkowe dla chętnych.
Czujesz niedosyt wiedzy? Wykonaj zadania:

8 komentarzy: