niedziela, 3 maja 2020

W pracowni mistrza Matejki - poniedziałek 4 maja

Witaj!

W czwartek przypomnieliśmy sobie jakie ważne majowe święta widnieją w polskim kalendarzu. Dalej zostajemy w tematyce patriotycznej.  Przez kilka najbliższych dni poznawać będziemy wybitnych Polaków.

Dziś odwiedzimy pracownię wielkiego malarza - Jana Matejko. Nazywany jest on kronikarzem naszej historii, ponieważ na jego obrazach znajdziemy najważniejsze polskie postacie i wydarzenia historyczne.

Przygotuj proszę zeszyt w linie, ćwiczenia oraz piórnik.

 

1. Na początek zajrzyjmy do naszego podręcznika na stronę 22:

 

 

Na podstawie przeczytanego tekstu spróbuj wykonać zadanie 1 ze strony 16 naszych ćwiczeń:

 

 

Z tekstu z podręcznika mogłeś dowiedzieć się, że Jan Matejko rozpoczął naukę w Krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych jako czternastolatek. Śwadczy to o tym, że był  bardzo uzdolniony. Później kształcił się w Monachium oraz w Wiedniu.

Żona malarza - Teodora oraz ich pięcioro dzieci: Tadeusz, Helena, Beata, Jerzy i Regina pojawiali się na obrazach artysty jako pierwowzory postaci. 

Zapisz teraz w zeszycie temat lekcji: W pracowni mistrza Matejki. Na podstawie tego, czego dowiedziałeś się do tej pory, stwórz krótką notatkę na jego temat. Wybierz tylko te informacje, które uważasz za istotne i które chcesz zapamiętać. Twoja notatka może przyjąć formę graficzną.

 

2. Teraz czas na krótką powtórkę.  Czy pamiętasz z lekcji o galerii sztuki czym jest autoportret, a czym jest portret?

Autoportret to portret artysty wykonany przez niego samego.

Portret to malarski wizerunek osoby lub grupy osób. Zwykle ukazuje zewnętrzne podobieństwo, a nawet ukryte cechy charakteru.

Poniżej znajdziesz autoportret Jana Matejko, portrety żony oraz dzieci:


3. Przejdźmy do malarstwa historycznego, z którego zasłynął Matejko i dzięki któremu możemy wyobrazić sobie, jak wyglądały i jak przebiegały najważniejsze wydarzenia historyczne naszego kraju.

Obejrzyj prezentację, dotyczącą twórczości Jana Matejko. Obrazy starałam się ułożyć w kolejności w jakiej powstawały. Znajdź wśród nich obraz przedstawiający wydarzenie, o którym mówiliśmy w zeszłym tygodniu:


Zapisz w zeszycie: Dzieła mistrza Matejki:
wybierz co najmniej 3obrazy, które zrobiły na Tobie największe wrażenie i zapisz ich tytuły.

4. Czas na trochę ruchu. Wylosuj 5 kart i wykonaj znajdujące się na nich ćwiczenia. Jeśli nie ma podanej ilości powtórzeń, wykonuj ćwiczenie przez 30 sekund:
https://wordwall.net/pl/resource/1514174/wf-3/wf

Napij się wody i wróć do pracy.

5. Wykonaj teraz ćwiczenie 3 z 16 strony naszych ćwiczeń. Znajdują się tam dwie pary zdań. Twoim zadaniem jest połączenie każdej pary zdań za pomocą podanych wyrazów:
dlatego więc oraz ponieważ i a także
Zapisz utworzone  zdania w zeszycie. Zwróć uwagę przed którymi wyrazami stawiamy przecinek.

 

Twoim zadaniem było też podkreślenie czasowników. Pamiętasz na jakie pytania odpowiada czasownik? 
Co robi? Co robią?

6. Artysta miał w swojej pracowni wiele malarskich akcesoriów. Matejko do tworzenia swoich obrazów wykorzystywał głównie farby olejne oraz akwarele (farby wodne). Z czego jeszcze korzystał? Dowiesz się tego wykonując ćwiczenie 4 ze strony 17 (bez drugiej kropki).

Najpierw podpisz przedmioty, wykorzystując określenia z ramki, a następnie zapisz je w kolejności alfabetycznej.
 

7. Czas na sprawdzenie, co udało Ci się zapamiętać z dzisiejszej lekcji. Uzupełnij zdania odpowiednimi wyrazami:

 https://wordwall.net/pl/resource/1932479

8.  Nieubłaganie zbliża się moment, kiedy także nasza wspólna droga przejdzie do historii. Zostaniesz uczniem klasy czwartej. Poznasz nowych nauczycieli i wychowawcę.
Chciałabym, abyś na chwilę zamienił się w malarza historycznego. Przypomnij sobie najfajniejsze klasowe momenty. Wybierz ten, który szczególnie zapadł Ci w pamięć i namaluj go. 
Na Wasze prace czekam do czwartku. Chciałabym wystawić je w naszej galerii online na blogu.

To już wszystko na dziś. Jeśli masz ochotę poznać jeszcze więcej obrazów mistrza Matejki, obejrzyj film:

  * Zadania dodatkowe dla chętnych.
Proponuję Ci małą powtórkę o czasownikach. Na początek rozpoznaj czasowniki:
 https://wordwall.net/pl/resource/912023/polski/czasowniki
Czasownik czy rzeczownik? Wybierz prawidłową odpowiedź:
https://wordwall.net/pl/resource/1592913/edukacja-polonistyczna/czasownik-czy-rzeczownik

11 komentarzy: