Witaj!
W czwartek przypomnieliśmy sobie jakie ważne majowe święta widnieją w polskim kalendarzu. Dalej zostajemy w tematyce patriotycznej. Przez kilka najbliższych dni poznawać będziemy wybitnych Polaków.
Dziś odwiedzimy pracownię wielkiego malarza - Jana Matejko. Nazywany jest on kronikarzem naszej historii, ponieważ na jego obrazach znajdziemy najważniejsze polskie postacie i wydarzenia historyczne.
Przygotuj proszę zeszyt w linie, ćwiczenia oraz piórnik.
1. Na początek zajrzyjmy do naszego podręcznika na stronę 22:
Na podstawie przeczytanego tekstu spróbuj wykonać zadanie 1 ze strony 16 naszych ćwiczeń:
Z tekstu z podręcznika mogłeś dowiedzieć się, że Jan Matejko rozpoczął naukę w Krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych jako czternastolatek. Śwadczy to o tym, że był bardzo uzdolniony. Później kształcił się w Monachium oraz w Wiedniu.
Żona malarza - Teodora oraz ich pięcioro dzieci: Tadeusz, Helena, Beata, Jerzy i Regina pojawiali się na obrazach artysty jako pierwowzory postaci.
Zapisz teraz w zeszycie temat lekcji: W pracowni mistrza Matejki. Na podstawie tego, czego dowiedziałeś się do tej pory, stwórz krótką notatkę na jego temat. Wybierz tylko te informacje, które uważasz za istotne i które chcesz zapamiętać. Twoja notatka może przyjąć formę graficzną.
2. Teraz czas na krótką powtórkę. Czy pamiętasz z lekcji o galerii sztuki czym jest autoportret, a czym jest portret?
Autoportret to portret artysty wykonany przez niego samego.
Portret to malarski wizerunek osoby lub grupy osób. Zwykle ukazuje zewnętrzne podobieństwo, a nawet ukryte cechy charakteru.
Poniżej znajdziesz autoportret Jana Matejko, portrety żony oraz dzieci:
3. Przejdźmy do malarstwa historycznego, z którego zasłynął Matejko i dzięki któremu możemy wyobrazić sobie, jak wyglądały i jak przebiegały najważniejsze wydarzenia historyczne naszego kraju.
Obejrzyj prezentację, dotyczącą twórczości Jana Matejko. Obrazy starałam się ułożyć w kolejności w jakiej powstawały. Znajdź wśród nich obraz przedstawiający wydarzenie, o którym mówiliśmy w zeszłym tygodniu:
Zapisz w zeszycie: Dzieła mistrza Matejki:
wybierz co najmniej 3obrazy, które zrobiły na Tobie największe wrażenie i zapisz ich tytuły.
4. Czas na trochę ruchu. Wylosuj 5 kart i wykonaj znajdujące się na nich ćwiczenia. Jeśli nie ma podanej ilości powtórzeń, wykonuj ćwiczenie przez 30 sekund:
https://wordwall.net/pl/resource/1514174/wf-3/wf
Napij się wody i wróć do pracy.
5. Wykonaj teraz ćwiczenie 3 z 16 strony naszych ćwiczeń. Znajdują się tam dwie pary zdań. Twoim zadaniem jest połączenie każdej pary zdań za pomocą podanych wyrazów:
dlatego więc oraz ponieważ i a także
Zapisz utworzone zdania w zeszycie. Zwróć uwagę przed którymi wyrazami stawiamy przecinek.
Twoim zadaniem było też podkreślenie czasowników. Pamiętasz na jakie pytania odpowiada czasownik?
Co robi? Co robią?
6. Artysta miał w swojej pracowni wiele malarskich akcesoriów. Matejko do tworzenia swoich obrazów wykorzystywał głównie farby olejne oraz akwarele (farby wodne). Z czego jeszcze korzystał? Dowiesz się tego wykonując ćwiczenie 4 ze strony 17 (bez drugiej kropki).
Najpierw podpisz przedmioty, wykorzystując określenia z ramki, a następnie zapisz je w kolejności alfabetycznej.
7. Czas na sprawdzenie, co udało Ci się zapamiętać z dzisiejszej lekcji. Uzupełnij zdania odpowiednimi wyrazami:
https://wordwall.net/pl/resource/1932479https://wordwall.net/pl/resource/1514174/wf-3/wf
Napij się wody i wróć do pracy.
5. Wykonaj teraz ćwiczenie 3 z 16 strony naszych ćwiczeń. Znajdują się tam dwie pary zdań. Twoim zadaniem jest połączenie każdej pary zdań za pomocą podanych wyrazów:
dlatego więc oraz ponieważ i a także
Zapisz utworzone zdania w zeszycie. Zwróć uwagę przed którymi wyrazami stawiamy przecinek.
Co robi? Co robią?
6. Artysta miał w swojej pracowni wiele malarskich akcesoriów. Matejko do tworzenia swoich obrazów wykorzystywał głównie farby olejne oraz akwarele (farby wodne). Z czego jeszcze korzystał? Dowiesz się tego wykonując ćwiczenie 4 ze strony 17 (bez drugiej kropki).
Najpierw podpisz przedmioty, wykorzystując określenia z ramki, a następnie zapisz je w kolejności alfabetycznej.
7. Czas na sprawdzenie, co udało Ci się zapamiętać z dzisiejszej lekcji. Uzupełnij zdania odpowiednimi wyrazami:
8. Nieubłaganie zbliża się moment, kiedy także nasza wspólna droga przejdzie do historii. Zostaniesz uczniem klasy czwartej. Poznasz nowych nauczycieli i wychowawcę.
Chciałabym, abyś na chwilę zamienił się w malarza historycznego. Przypomnij sobie najfajniejsze klasowe momenty. Wybierz ten, który szczególnie zapadł Ci w pamięć i namaluj go.
Na Wasze prace czekam do czwartku. Chciałabym wystawić je w naszej galerii online na blogu.
To już wszystko na dziś. Jeśli masz ochotę poznać jeszcze więcej obrazów mistrza Matejki, obejrzyj film:
Proponuję Ci małą powtórkę o czasownikach. Na początek rozpoznaj czasowniki:
https://wordwall.net/pl/resource/912023/polski/czasowniki
Czasownik czy rzeczownik? Wybierz prawidłową odpowiedź:
https://wordwall.net/pl/resource/1592913/edukacja-polonistyczna/czasownik-czy-rzeczownik
Wykonane Weroniczka i Pati
OdpowiedzUsuńSuper!
Usuńzrobione
OdpowiedzUsuńWspaniale!
UsuńDzień dobry. Gotowe. Krystian
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę!
UsuńPani Aniu zrobiła pani błąd w zadaniu 1 z strony 18 bo to była strona 16
OdpowiedzUsuńCieszę się, że jesteś uważna :)
OdpowiedzUsuńZrobiłam.
OdpowiedzUsuńgggotowe
OdpowiedzUsuńZuzanna Grabowska zrobione
OdpowiedzUsuń