Dzień dobry!
Dziś bazując na lekturze powtórzymy kilka istotnych zagadnień dotyczących gramatyki języka polskiego. Spróbujemy też uruchomić swoją wyobraźnię, odczarować zły los i ocalić życie Lampo.
Przygotuj zeszyt w linie, piórnik i ćwiczenia.
Gotowy? A więc zaczynamy!
1. Lampo wracał za każdym razem do Marittimy, ponieważ traktował ją jak swój dom. Natomiast zawiadowca, jego żona i dzieci byli dla niego jak rodzina.
My pobawimy się teraz w tworzenie rodzin wyrazów. Pamiętasz, co to takiego?
W skład rodziny wchodzą takie wyrazy, które mają wspólną cząstkę, np. dom - domowy - domownik - domek - podomka; góra - górzysty - góral - góralka - pagórek.
Jak wiesz w skład jednej rodziny mogą wchodzić wyrazy będące różnymi częściami mowy, np.
bieg (rzeczownik) - biega (czasownik) - biegacz (rzeczownik) - biegowy (przymiotnik).
Utwórz teraz w swoim zeszycie rodziny wyrazów: kolej, pies i przyjaźń. Możesz zapisać je w formie słoneczka. Jeden wyraz na środku, pozostałe na promyczkach. Każda z rodzin musi liczyć co najmniej 5 wyrazów.
2. Teraz czas na powtórkę z odmiany czasowników przez czasy. Jakie czasy znamy?
To co wydarzyło się w przeszłości to czas przeszły.
To co dzieje się teraz to czas teraźniejszy.
To co będzie się działo to czas przyszły.
Spójrz teraz na tabelę w z 7 zadania ze strony 69. Znajduje się w niej wzór odmiany czasowników przez czasy:
wsiadał - wsiada - będzie wsiadał
Uzupełnij pozostałe dwie linijki odpowiednimi formami czasowników: podróżować i tęsknić, a następnie uruchom film:
3. Historia Lampo skończyła się dramatycznie. Pies poświęcił swoje życie, by uratować małą Adelę. Wiem, że ten moment książki wielu z Was zasmucił i wywołał wzruszenie.
Dlatego mam dla Was propozycję. Wróćmy do momentu powrotu Lampo do Marittimy i wymyślmy inne, szczęśliwe zakończenie tej historii. Jestem bardzo ciekawa Waszych pomysłów.
Jak Twoim zdaniem mogły potoczyć się dalsze losy Lampo?
Napisz na ten temat 5-10 zdań w zeszycie lub stwórz mini komiks na ten temat (wystarczy 3-5 scenek). To będzie Twoje ostatnie zadanie w tym roku szkolnym. Na wykonanie tego zadania masz półtora tygodnia - do piątku 19 czerwca.
Jeśli masz ochotę na zakończenie pracy z lekturą, obejrzyj bajanie na ścianie. Czyli historię Lampo, wyświetlaną za pomocą specjalnego projektora. Taki sprzęt jeszcze całkiem niedawno umilał wieczory wielu dzieciom. Zapytaj swoich rodziców, może też mieli takie cudeńko w swoim domu:
Gotowe Pati i Wercia cieszymy się , że możemy zakończyć inaczej przygody Lampo.
OdpowiedzUsuńBrawo!
Usuńgotowe
OdpowiedzUsuńWspaniale!
UsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
Usuńzrobione
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę!
UsuńPani Aniu to bajanie na ścianie było super
OdpowiedzUsuńSama miałam taki projektor w dzieciństwie i uwielbiałam tak spędzać wieczory
UsuńZrobiłam.
OdpowiedzUsuńCudownie!
OdpowiedzUsuńZrobione. Krystian
OdpowiedzUsuńxd
OdpowiedzUsuńdupA
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
UsuńNie pisz brzydkich słów!!!
Usuń