środa, 15 kwietnia 2020

Potrafię liczyć do 1000 - środa 15 kwietnia



Witaj!
W najbliższym czasie na matematyce stopniowo rozszerzać będziemy zakres obliczeń - najpierw do tysiąca, a pod koniec roku szkolnego nawet do miliona.
Przypomnij sobie, jak niedawno powtarzaliśmy, co to znaczy, że liczba jest podzielna przez inną liczbę. Liczyliśmy wtedy dwójkami, trójkami, czwórkami, itd. Dziś zajmiemy się liczeniem pełnymi setkami.
Przygotuj proszę zeszyt do matematyki oraz piórnik. Zapisz nowy temat lekcji: Liczymy setkami.

1. Słowny zapis liczb potrafi sprawić kłopot. Jest to jednak umiejętność, która może nam się w życiu bardzo przydać. Podczas wizyty na poczcie lub w banku możesz otrzymać do wypełnienia specjalny druczek, w którym znajduje się rubryka: kwota słownie. To właśnie w niej wpisuje się słowami kwotę, którą wcześniej podaliśmy za pomocą cyfr. Spójrz na przykładowy druczek i wskaż miejsce, w którym kwota pieniędzy została zapisana za pomocą słów:


Jak widzisz, umiejętność zapisu słowami liczb może Ci się przydać, dlatego warto przyłożyć się do wykonania kolejnego zadania.

2. Policz teraz w pamięci setkami do tysiąca (100, 200, itd.). Następnie zapisz kolejno wszystkie wymienione przez siebie liczby wraz z zapisem słownym (nie spiesz się, uważnie przepisuj liczby):
100 sto
200 dwieście
300 trzysta
400 czterysta
500 pięćset
600 sześćset
700 siedemset
800 osiemset
900 dziewięćset
1000 tysiąc
Jak widzisz liczby od 100 do 900 są liczbami trzycyfrowymi, 1000 natomiast jest najmniejszą liczbą czterocyfrową.

3. Wykonaj teraz w zeszycie ćwiczenie 1 ze strony 34. W puste miejsca wpisz odpowiednie znaki lub liczby z poprzedniego zadania:


 Jestem pewna, że nie miałeś żadnego kłopotu z wykonaniem tego zadania.

4. Czas na krótką przerwę. Dziś oprócz ciała poćwiczymy także swój język. Odkrywaj po kolei karty i wykonuj zamieszczone na nich ćwiczenia. Każde z nich wykonuj przez 10 sekund:
Napij się wody i wróć do wykonywania zadań.

5. Do tej pory wykonując obliczenia pieniężne posługiwaliśmy się głównie banknotami 10 zł, 20 zł, 50 zł oraz 100 zł. Dziś do naszej kolekcji dodamy banknot 200 zł oraz 500 zł. Przyjrzyj im się teraz uważnie:


Narysuj teraz w zeszycie symbolicznie banknot 200 zł i rozmień go na drobniejsze banknoty na dwa sposoby.
To samo zrób teraz z banknotem 500 zł. Narysuj go symbolicznie w zeszycie i rozmień na dwa sposoby.

6. Przyjrzyj się teraz banknotom zamieszczonym w ćwiczeniu 2. Policz, ile to pieniędzy.

Narysuj symbolicznie banknoty w zeszycie i pod każdą grupa banknotów zapisz  kwotę za pomocą cyfr oraz słownie. Możesz wykonać to tak:



Myślę, że także z tym zadanie wspaniale sobie poradziłeś tak trzymaj.

7. Czas na ostatnie zadanie. Wykonaj je w zeszycie. Oblicz sumy i różnice liczb:


8. To już wszystkie zadania z matematyki. Będzie mi miło, jeśli w komentarzu dasz mi znać, czy dzisiejsze zadania były dla Ciebie łatwe, czy wręcz przeciwnie, były trudne i sprawiły Ci wiele kłopotu.

* Zadania dla dociekliwych:
Chcesz poćwiczyć słowny zapis liczb? Rozwiąż krzyżówkę:
A teraz sytuacja odwrotna. Czy potrafisz zapisać liczby podane słownie, za pomocą cyfr? Sprawdź to, wykonując zadanie:


15 komentarzy:

  1. Witamy Pani Aniu. W ćw. 5 jest błąd nie mamy banknotu 110 zł . wpadła tam dodatkowa 1. Pozdrawiamy Pati i Wercia

    OdpowiedzUsuń
  2. zadania były super, Weronika szybko sobie z nimi poradziła, jak i Pati. Zresztą kasę szybko i łatwo się liczy ;0

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że zadania nie były dla Was trudne.

      Usuń
  3. zrobione pozdrawiam wszystkich. Maciek.

    OdpowiedzUsuń
  4. Gotowe.Zadania były łatwe.

    OdpowiedzUsuń
  5. Gotowe-super lekcja pozdrawiam całą klasę

    OdpowiedzUsuń
  6. zadanie odrobione było łatwe,Pozdrawiam całą klasę Paweł

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń