Witaj!
W najbliższym czasie
na matematyce stopniowo rozszerzać będziemy zakres obliczeń - najpierw do
tysiąca, a pod koniec roku szkolnego nawet do miliona.
Przypomnij sobie, jak
niedawno powtarzaliśmy, co to znaczy, że liczba jest podzielna przez inną
liczbę. Liczyliśmy wtedy dwójkami, trójkami, czwórkami, itd. Dziś zajmiemy się
liczeniem pełnymi setkami.
Przygotuj proszę zeszyt do matematyki oraz piórnik.
Zapisz nowy temat lekcji: Liczymy setkami.
1. Słowny zapis liczb potrafi sprawić kłopot. Jest to
jednak umiejętność, która może nam się w życiu bardzo przydać. Podczas wizyty
na poczcie lub w banku możesz otrzymać do wypełnienia specjalny druczek, w
którym znajduje się rubryka: kwota słownie. To właśnie w niej wpisuje
się słowami kwotę, którą wcześniej podaliśmy za pomocą cyfr. Spójrz na
przykładowy druczek i wskaż miejsce, w którym kwota pieniędzy została zapisana
za pomocą słów:
Jak widzisz,
umiejętność zapisu słowami liczb może Ci się przydać, dlatego warto przyłożyć
się do wykonania kolejnego zadania.
2. Policz
teraz w pamięci setkami do tysiąca (100, 200, itd.). Następnie zapisz kolejno
wszystkie wymienione przez siebie liczby wraz z zapisem słownym (nie spiesz
się, uważnie przepisuj liczby):
100 sto
200 dwieście
300 trzysta
400 czterysta
500 pięćset
600 sześćset
700 siedemset
800 osiemset
900 dziewięćset
1000 tysiąc
Jak widzisz
liczby od 100 do 900 są liczbami trzycyfrowymi, 1000 natomiast jest najmniejszą
liczbą czterocyfrową.
3. Wykonaj
teraz w zeszycie ćwiczenie 1 ze strony 34. W puste miejsca wpisz odpowiednie
znaki lub liczby z poprzedniego zadania:
Jestem pewna, że nie miałeś żadnego kłopotu z wykonaniem tego zadania.
4. Czas na
krótką przerwę. Dziś oprócz ciała poćwiczymy także swój język. Odkrywaj po
kolei karty i wykonuj zamieszczone na nich ćwiczenia. Każde z nich wykonuj
przez 10 sekund:
Napij się
wody i wróć do wykonywania zadań.
5. Do tej
pory wykonując obliczenia pieniężne posługiwaliśmy się głównie banknotami 10
zł, 20 zł, 50 zł oraz 100 zł. Dziś do naszej kolekcji dodamy banknot 200 zł
oraz 500 zł. Przyjrzyj im się teraz uważnie:
Narysuj
teraz w zeszycie symbolicznie banknot 200 zł i rozmień go na drobniejsze
banknoty na dwa sposoby.
To samo zrób
teraz z banknotem 500 zł. Narysuj go symbolicznie w zeszycie i rozmień na dwa
sposoby.
6. Przyjrzyj
się teraz banknotom zamieszczonym w ćwiczeniu 2. Policz, ile to pieniędzy.
Narysuj
symbolicznie banknoty w zeszycie i pod każdą grupa banknotów zapisz kwotę
za pomocą cyfr oraz słownie. Możesz wykonać to tak:
Myślę, że
także z tym zadanie wspaniale sobie poradziłeś tak trzymaj.
7. Czas na
ostatnie zadanie. Wykonaj je w zeszycie. Oblicz sumy i różnice liczb:
8. To już wszystkie zadania z matematyki. Będzie mi miło, jeśli w komentarzu dasz mi znać, czy dzisiejsze zadania były dla Ciebie łatwe, czy wręcz przeciwnie, były trudne i sprawiły Ci wiele kłopotu.
* Zadania dla dociekliwych:
Chcesz poćwiczyć słowny zapis liczb? Rozwiąż krzyżówkę:
A teraz sytuacja odwrotna. Czy potrafisz zapisać liczby podane słownie, za
pomocą cyfr? Sprawdź to, wykonując zadanie:
Witamy Pani Aniu. W ćw. 5 jest błąd nie mamy banknotu 110 zł . wpadła tam dodatkowa 1. Pozdrawiamy Pati i Wercia
OdpowiedzUsuńDziękuję za czujność.
Usuńzadania były super, Weronika szybko sobie z nimi poradziła, jak i Pati. Zresztą kasę szybko i łatwo się liczy ;0
OdpowiedzUsuńCieszę się, że zadania nie były dla Was trudne.
Usuńćwiczenia obliczone:)
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę.
UsuńZadania były bardzo łatwe:)
OdpowiedzUsuńWy jesteście po prostu bardzo zdolni!
Usuńzrobione pozdrawiam wszystkich. Maciek.
OdpowiedzUsuńWspaniale!
UsuńGotowe.Zadania były łatwe.
OdpowiedzUsuńSuper!
OdpowiedzUsuńGotowe-super lekcja pozdrawiam całą klasę
OdpowiedzUsuńzadanie odrobione było łatwe,Pozdrawiam całą klasę Paweł
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń