Poznaliśmy różne części mowy. Wśród nich są rzeczowniki, czyli nazwy rzeczy, osób, zwierząt, roślin, zjawisk atmosferycznych (np. kredka, kolega, kot, hiacynt, tęcza). Rzeczowniki odpowiadają na pytania: Kto? Co? Odmieniają się przez liczby: liczba pojedyncza (np. dziecko, cukierek) i liczba mnoga (np. dzieci, cukierki). Potrafimy również odmieniać je przez rodzaj: męski, żeński i nijaki.
Czasowniki oznaczają czynność. Odpowiadają na pytania: Co robi? Co robią? Odmieniamy je przez osoby ( np. ja maluję, ty malujesz, on,ona,ono maluje, my malujemy, wy malujecie, oni, one malują). Potrafimy odmieniać je również przez czasy: przeszły (tańczyłam), teraźniejszy (tańczę) i przyszły (będę tańczyła).
Poniżej znajdziesz kilka ćwiczeń utrwalających wiadomości o rzeczowniku i czasowniku. Jedno do zrobienia w zeszycie i 3 interaktywne ćwiczenia. Życzę Ci udanej zabawy.
1. Połącz rzeczowniki z czasownikami w pary. Zapisz utworzone zdania w zeszycie (pamiętaj o wielkiej literze i kropce). Podkreśl rzeczowniki na niebiesko, a czasowniki na zielono. Rozwiń utworzone zdania dopisując do każdego co najmniej 3 wyrazy.
dziecko skubie
sarna rośnie
krokus biega
2. Przyporządkuj rzeczowniki i czasowniki do odpowiedniego miejsca w tabeli:
https://wordwall.net/pl/resource/900249/rzeczowniki-i-czasowniki
3. Przyporządkuj czasowniki do odpowiedniego czasu:
https://wordwall.net/pl/resource/900416
4. Sprawdź się. W tym teleturnieju znajdują się różne pytania dotyczące czasownika i rzeczownika:
https://wordwall.net/pl/resource/900549/czasowniki-i-rzeczowniki
Marika - zadanie zaliczone
OdpowiedzUsuńTak trzymaj!
Usuńzadanie zapisane w zeszycie
OdpowiedzUsuń