czwartek, 2 kwietnia 2020

Dbam o swoją planetę! - piątek 3 kwietnia

Kochani!

W tym tygodniu mogliśmy przekonać się, jaki świat jest piękny. Czy pozostanie taki jednak na zawsze? Czy będziemy mieli okazję za kilkadziesiąt lat popływać z żółwiami w oceanie, wybrać się na afrykańskie safari czy podziwiać leniwca w jego naturalnym środowisku? 

Wszystko zależy od nas i od naszego postępowania! Na pewno słyszeliście o wielkiej plamie śmieci, unoszącej się na Pacyfiku. O wycinaniu lasów deszczowych pod uprawy palmy oleistej, z której otrzymuje się olej palmowy (znaleźć go możemy w wielu produktach spożywczych, między innymi w czekoladowych batonikach). Wiecie też, że coraz szybciej topnieją potężne lodowce Antarktydy i Grenlandii. 
Czy my uczniowie klasy trzeciej z niewielkiej szkoły w Janowicach mamy na to jakiś wpływ, zapytacie?
Otóż macie ogromny wpływ! Swoim zachowaniem możecie zatrzymać zmiany klimatu i ocalić świat, który tak Was zachwyca.

1.Spróbujemy dziś stworzyć, coś w rodzaju kodeksu ekologa, tak by przypomnieć sobie, co korzystnie wpływa na środowisko, a co na pewno mu szkodzi.
Przygotuj teraz zeszyt w linie oraz piórnik i zapisz nowy temat: Dbam o swoją planetę.
Pod tematem zapisz nagłówek: Kodeks młodego ekologa.
Przypomnij sobie, czego dotyczyła poniedziałkowa lekcja.
Zgadza się, dotyczyła różnego rodzaju wynalazków, które mają za zadanie ułatwić nam życie.
Zajrzyj teraz do naszego podręcznika i przekonaj się, czy rzeczywiście są one takie niezawodne?


 Spróbuj teraz zastanowić się, o jakich sprzętach była mowa w tekście? Czego potrzebują one, żeby funkcjonować. Masz rację - potrzebują energii! Tata z Jankiem powłączali wszystkie możliwe urządzenia elektryczne w domu, co spowodowało nadmierny pobór energii, na skutek tego w ich domu najprawdopodobniej wybiło korki.
Chcesz wiedzieć, co to jest energia i jak ją wytworzyć? Obejrzyj kolejną część przygód Ignacego:


Wiesz już, że energia może pochodzić ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych. By móc korzystać z jej dobrodziejstwa, trzeba ją również w jakiś sposób zmagazynować, dlatego tak ważne jest rozsądne jej wykorzystywanie.
Nie bierz przykładu z Janka i jego taty. Oszczędzaj energię elektryczną. Jak to zrobić? Przenieś się na Planetę Energii i sprawdź:
https://planetaenergii.pl/structure/demo/6475480584683520/next/~home

Zapisz pierwszy punkt w naszym kodeksie: 1. Oszczędzam energię elektryczną!
Możesz pod spodem zaprojektować kilka znaków nakazu i zakazu, przedstawiających sposoby oszczędzania energii. Liczę tu na Twoją kreatywność!

2. Czas spożytkować nadmiar Twojej energii. Wstań i truchtaj w miejscu przez 30 sekund. Następnie wykonaj 10 pajacyków. Teraz przejdź do przysiadów - wykonaj 5 zwykłych przysiadów i 5 przysiadów sumo. Na koniec połóż ręce na biodrach i unieś najpierw prawą, a następnie lewą nogę w bok 7 razy. Staraj się nie stracić równowagi.
Napij się wody i wróć do pracy.

3. Nawet przy rozsądnym i odpowiedzialnym korzystaniu, urządzenia elektryczne po jakimś czasie się zużywają. Czy możemy wyrzucić je wtedy na śmietnik?
Absolutnie nie! Urządzenia elektryczne to tak zwane elektrośmieci. Możemy je oddać do sklepu, w którym kupujemy nowy sprzęt lub zawieźć do specjalnego punktu zbiórki.
O elektrośmieciach dowiesz się więcej, rozwiązując zadania:
https://planetaenergii.pl/structure/demo/5370909351215104/next/~home

Elektrośmieci zaliczamy do odpadów niebezpiecznych, właśnie dlatego nie wolno wyrzucać ich do  zwykłych pojemników na śmieci. Czy wiesz, jakie inne przedmioty również zaliczamy do odpadów niebezpiecznych?
Dowiesz się tego wykonując poniższe ćwiczenie. Przestawiaj literki tak długo, aż odszyfrujesz prawidłowe nazwy:
https://wordwall.net/pl/resource/1230776

Wiesz, już, których przedmiotów nie można wyrzucać do zwykłych pojemników na śmieci. Ale co z pozostałymi odpadami? Czy możemy wyrzucać pozostałe śmieci do jednego kosza?
Posłuchaj teraz rad Zozi na ten temat:


Jak więc segregować śmieci?  
Do pojemnika na szkło (zielonego) wyrzucaj: szklane butelki i słoiki.
Do pojemnika na papier (niebieskiego) wyrzucaj: papier, tekturę, zeszyty, gazety, książki bez twardych okładek.
Do pojemnika na tworzywa sztuczne i metale (żółtego) wyrzucaj: puszki, kartony po napojach, plastikowe kubki (np. po jogurtach), plastikowe butelki, reklamówki plastikowe.
Do pojemnika na odpady organiczne, czyli bio (brązowego) wyrzucaj: obierki po warzywach i owocach, resztki żywności, przekwitłe kwiaty, liście. 
Resztę odpadów należy wyrzucać do tak zwanych pozostałości - artykuły higieniczne, opakowanie po maśle, zanieczyszczony papier.

Spróbuj teraz wyrzucić wirtualne śmieci do pojemników w odpowiednim kolorze:
https://wordwall.net/pl/resource/1232244

Następnie zapisz drugi punkt kodeksu: 2. Segreguję śmieci!
Narysuj pod spodem kosze w 4 kolorach i odpowiednio je oznacz. Zaprojektuj również znaki zakazu dotyczące odpadów niebezpiecznych.

4. Oprócz tego, że śmieci  należy segregować, warto pomyśleć o tym, by nie produkować nadmiernej ich ilości. Jak to zrobić? Wykorzystywać w codziennym życiu produkty wielorazowego użytku. Na zakupy wybierać się z własną torbą. Filtrować wodę, zamiast kupować tą w butelkach. Kupować warzywa i owoce bez plastikowego opakowania. Wykorzystywać obie strony kartki do rysowania. 

Zapisz więc punkt trzeci naszego kodeksu: 3. Ograniczam ilość wytwarzanych śmieci.
i podaj kilka pomysłów jak to zrobić.
 
5. Było już o oszczędzaniu energii i segregacji śmieci. Przyszedł czas na życiodajną wodę. Niektórzy uważają, że skoro ponad 70% powierzchni Ziemi pokrywa woda, to nie trzeba się o nią specjalnie troszczyć, ponieważ nigdy jej nie braknie. Musisz jednak wiedzieć, że tylko niewielka ilość wody na świecie nadaje się do picia, a przecież bez wody nie ma życia. Człowiek bez wody wytrzyma najwyżej 3-4 dni. Potrzebują jej także rośliny i zwierzęta, musimy więc o nią dbać. 
Przypomnij sobie, dlaczego to takie ważne:


Zapisz teraz punk 4 naszego kodeksu: 4. Oszczędzam wodę!
Przedstaw pod spodem w postaci graficznej, do czego potrzebujemy wody. Możesz też wymyślić kilka znaków zakazu, dotyczących marnowania wody. Jeśli masz ochotę, tworząc notatkę posłuchaj piosenki, której chciałam Was nauczyć z okazji kwietniowego Dnia Ziemi:

5. Zastanów się, co jeszcze możesz zrobić dla środowiska? Dopisz co najmniej dwie własne propozycje do kodeksu. 

Staraj się pamiętać o wszystkich tych zasadach w codziennym życiu. Od Twoich wyborów i zachowań zależy to, jak będzie w przyszłości wyglądał nasz świat.



*Zadania bonusowe dla chętnych:
Chcesz wiedzieć więcej o odnawialnych źródłach energii, wykonaj pozostałe ćwiczenia Planety Energii:
https://planetaenergii.pl/home
Bardzo ciekawe ćwiczenia dotyczące ochrony środowiska znajdziesz też na platformie e-podręczniki w Bloku 26. Czysta Ziemia: 
https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL3_ORE_V9_WIOSNA_3_3_21_096_p0.html?v=688

5 komentarzy:

  1. Trzeba dbać o naszą planetę, segregować śmieci i nie zostawiać ich na plażach czy w lasach. Trzeba wyłańczać światło gdy jest niepotrzebne. Kożystać z odnawialnych zródeł takich jak np. dolary, wiatraki dużo ich jest nad morzem Bałtyckim same widziałyśmy. Są olbrzymie i jest ich dużo. Niepotrzebnie wylewać wodę. W Afryce i innych ciepłych krajach bardzo jej brakuje. Ludzie sami niszczą swoją planetę. Trzeba ją oszczędzać aby wytrzymała z nami jeszcze miliony lat. Pati i Wercia pozdrawiamy

    OdpowiedzUsuń
  2. Takich jak solary nie dolary. Ale nam wyszło. Ha ha ha

    OdpowiedzUsuń