środa, 1 kwietnia 2020

Dzielimi duże liczby - czwartek 2 kwietnia

Dzień dobry!

Dziś na matematyce czeka nas nie lada wyzwanie. Nauczymy się dzielić duże liczby, a ilorazy jakie otrzymamy będą większe niż 10.

1. Na początek przypomnijmy sobie, co to takiego jest iloraz?
Brawo! Iloraz to wynik dzielenia.
By lepiej poradzić sobie z dzisiejszymi zadaniami, podczas ostatnich zajęć utrwalaliśmy wiadomości o podzielności liczb.
Przygotuj teraz piórnik i zeszyt do matematyki. Przejrzyj notatki z ostatniej lekcji. Możesz do nich zaglądać, zawsze kiedy zajdzie taka potrzeba.
Zapisz temat lekcji: Dzielenie dużych liczb.

2. Teraz zajrzyj do naszego matematycznego podręcznika. Spójrz na ćwiczenie 1:
Nie wiemy, ile to jest 60:3, ale wiemy, ile 3 mieści się w 30. Możemy więc rozpisać liczbę 60 na 30+30
Każdą z otrzymanych 30 musimy podzielić przez 3.
60:3 = 30:3 + 30:3=
Na tym etapie musimy znać kolejność wykonywania działań. Które działanie wykonamy jako pierwsze - dzielenie czy dodawanie?
Oczywiści dzielenie, które ma pierwszeństwo przed dodawaniem:
60:3 = 30:3 + 30:3 = 10 + 10 = 20
Zapisz ten przykład  pod tematem lekcji.

Teraz zastanów się, ile to będzie 70:5=  ?
70 możemy rozłożyć na 50 + 20, a następnie obie te liczby podzielić przez 5:
70:5 = 50:5 + 20:5 = 10 + 4 = 14
Ten przykład również zapisz w zeszycie.


Teraz przepisz podpowiedź z ramki: Aby podzielić dużą liczbę, rozkładamy ją na dwie takie liczby, aby każda z nich dzieliła się przez daną liczbę.

Przypominam, że wyszukiwaniu liczb podzielnych przez daną liczbę pomocne będą notatki z ostatniej lekcji.

3. Spójrz teraz na ćwiczenie nr 2. Zapisz w zeszycie obliczenia i odpowiedź.
Musimy obliczyć, ile to jest 96:8?
96 można rozłożyć na 80+16 ponieważ obie te liczby dzielą się przez 8
96:8 = 80:8 + 16:2 = 10 + 2 = 12
Odpowiedź: Do każdej lokomotywy doczepiono 12 wagonów.

4. Przejdźmy do ćwiczenia 4. Wiemy, że w pociągu zarezerwowano 84 miejsca. Wiemy też, że każdy przedział ma 6 miejsc. Mamy policzyć, ile przedziałów zarezerwowano.
Musimy więc podzielić 84:6
84:6=
Na jakie liczby podzielne przez 6 możemy rozłożyć 84?
Np. na 60+24
84:6 = 60:6 + 24:6 =
Dokończ obliczenia. Zapisz je w zeszycie wraz z odpowiedzią na pytanie: Ile przedziałów zarezerwowano?

5. Czas na zasłużoną przerwę. Zakręć 5 razy kołem aktywności i wykonaj wylosowane ćwiczenia:
https://wordwall.net/pl/resource/990861/przerwa-%c5%9br%c3%b3dlekcyjna
Napij się wody i wróć do pracy.

6. Oblicz w zeszycie, ile monet 5 zł mieści się w:
75zł?
65 zł?
90 zł?
85 zł?
55 zł?

Pierwszy przykład zrobimy wspólnie:
75:5 = 50:5 + 25:5 = 10 + 5 =
Tym samym sposobem wykonaj kolejne działania.

7. Na koniec zadanie tekstowe:
Hania powiedziała, że do wakacji zostało jeszcze 98 dni. Ile to tygodni?
Zapisz w zeszycie obliczenia i odpowiedź.

8. Dzisiejsze zadania nie należały do najłatwiejszych, ale myślę, że świetnie sobie z nimi poradziłeś.
Teraz czas na zasłużony odpoczynek.

* Zadania bonusowe dla chętnych:
Sprawdź, czy uda Ci się zdobyć 10 ananasów, rozwiązując zadania z kolejności wykonywania działań:
https://www.matzoo.pl/klasa3/dodawanie-i-dzielenie-kolejnosc-dzialan_15_86
https://www.matzoo.pl/klasa3/odejmowanie-i-mnozenie-kolejnosc-dzialan_15_87

9 komentarzy: