niedziela, 19 kwietnia 2020

Jednostki długosci - kilometry - poniedziałek 20 kwietnia


Dzień dobry!

W zeszłym tygodniu nauczyliśmy się liczyć setkami do tysiąca oraz zapisywać poszczególne liczby słownie. W tym tygodniu dowiemy się, jak praktycznie możemy wykorzystać tą umiejętność. 

Na dzisiejszych zajęciach poznamy nową jednostkę długości - kilometr. Ale zanim do tego przejdziemy mała powtórka.

1.Przygotuj zeszyt do matematyki oraz piórnik. Obejrzyj uważnie film i zastanów się, które z wymienionych jednostek długości już znamy?



Spójrz teraz,  jakie jednostki długości już znamy i jakich skrótów używamy do ich zapisywania:
Tak więc najmniejsza jednostka długości, jaką znamy to milimetr:
1 milimetr = 1 mm
10 milimetrów to centymetr:
1 centymetr = 1 cm
10 centymetrów to decymetr:
1 decymetr = 1 dm
10 decymetrów to metr:
1 metr = 1 m
1000 metrów to kilometr:
1 kilometr = 1 km

2. Zapisz w zeszycie temat lekcji: Jednostki długości - kilometry.
A pod tematem w ramach przypomnienia zapisz:
1 m = 100 cm
1 dm = 10 cm
1 cm = 10 mm

W kolorowej ramce zapisz:
1000 metrów to kilometr
1000 m = 1 km

3.  Zajrzyj teraz do naszego podręcznika:



Która z przedstawionych dróg prowadzi nad jezioro? Żółta, zielona, a może pomarańczowa?
Zapisz w zeszycie ćw. 2, s. 28. Następnie  oblicz długość poszczególnych dróg. Pamiętaj o zastosowaniu jednostek przy obliczeniach:
200 m + 400 m + 200 m = 
200 m + 200 m + 200 m + 300 m =
500 m + 100 m + 100 m + 300 m = 
 Droga nad jezioro ma 1000 m, a więc 1 km. Która to droga? Podkreśl działanie, w którym wynik wynosi 1000 m.

4. Czas na kolejne zadanie. Tym razem musisz obliczyć, ile brakuje do kilometra? Pamiętaj, że kilometr to 1000 m. Zapisz w zeszycie ćw. 3, s. 28 i wykonaj obliczenia:


5. Czas na przerwę. Dziś zajmujemy się jednostkami długości, dlatego dzisiejsza aktywność będzie związana właśnie z tym zagadnieniem. Zmierz, ile stóp długości ma pomieszczenie, w którym się teraz znajdujesz. Stawiaj na zmianę stopa za stopą i dokonaj pomiaru. W ten sam sposób zmierz szerokość pokoju. Teraz zmierz, ile łokci mierzy biurko lub stolik, przy którym się uczysz. Dokonaj pomiaru długości i szerokości. 
Zadbaj jeszcze o odpowiednie nawodnienie organizmu i wróć do pracy.

6. Spójrz teraz na mapę trasy pomiędzy dzielnicami miasteczka - Kwietniów. Długość całej trasy wynosi 1 kilometr. Odczytaj odległości pomiędzy poszczególnymi dzielnicami:


Przerysuj mapę do zeszytu lub zapisz w skrócie: 
Maków →200 m→ Koniczyn →100 m→ Fiołkowice →300m→ Bratkowo →300m→ Bzów →?→ Różanów
A następnie oblicz (pamiętaj o jednostkach długości):
a) Jaka odległość dzieli Bratkowo od  Makowa?
Zapisz obliczenia i odpowiedź.
b) Jaka odległość dzieli Koniczyn od Bzowa?
Zapisz obliczenia i odpowiedź.
c) Jaka odległość dzieli Różanów od Bzowa?
Zapisz obliczenia i odpowiedź.

7.  Na koniec przerysuj i uzupełnij grafy:

Z kilometrami spotkasz się w życiu codziennym na pewno wiele razy. Wykorzystuje się je podając odległości między miejscowościami, na szlakach górskich czy rowerowych. Biegacze również mierzą długość pokonanej trasy, planując i wykonując swój trening.

Na zakończenie spróbuj rozwiązać zagadkę:
Bieżnia w Bestwinie ma 400 m długości, ile trzeba wykonać okrążeń, by przebiec 1 kilometr? Odpowiedź możesz napisać w komentarzu.

* Zadania bonusowe dla chętnych:
Chcesz poćwiczyć obliczanie odległości? Wykonaj poniższe zadanie:
Masz zamiar utrwalić jednostki długości? Wykonaj poniższy quiz:
https://www.eduelo.pl/quizy/poziom-iii/matematyka/wagi-i-miary/dlugosc/
Cały quiz znajdziesz wyszukując go w zakładce Graj w quizy→Matematyka→Wagi i miary→ Długość

14 komentarzy: