wtorek, 21 kwietnia 2020

Z wizytą w Bullerbyn cd. - środa 22 kwietnia

Dzień dobry!

Część książki, na której się skupimy rozpoczyna się od powrotu dzieci do szkoły. Jest to szkoła zupełnie inna niż nasza. Jest znacznie mniejsza i nie ma w niej podziału na klasy. Wszystkich przedmiotów uczy jedna pani nauczycielka. Dzieci z Bullerbyn, by dotrzeć na lekcje na czas muszą wyruszyć wcześnie i pokonać bardzo długą drogę. W ten sposób dbają o swoja dobrą formę.

My też rozpocznijmy od krótkiej rozgrzewki:


1. Ciało rozgrzane, czas rozruszać nasz umysł. Wykonaj quiz wiedzy z jesienno-zimowych rozdziałów książki:

2. Teraz podobnie jak wczoraj stwórz mapę myśli, dotyczącą jesieni i zimy w Bullerbyn.Wypisz najważniejsze jesienno-zimowe przygody dzieci. Poniżej znajdziesz przykładową mapę:


3. Chciałabym dziś szczególnie się skupić na rozdziale dotyczącym szkoły. W Bullerbyn nie było telefonu, więc dzieci nie dowiedziały się o odwołanych zajęciach. Co wydarzyło się później? Spróbuj odtworzyć kolejność wydarzeń:

Stwórz teraz w zeszycie krótką notatkę pod tytułem "Choroba pani nauczycielki". Napisz na ten temat kilka zdań.
Wczoraj mówiliśmy o tym, że mieszkańcy Bullerbyn troszczyli się o zwierzęta. Rozdziały, na których skupiamy się dzisiaj mówią nam natomiast o trosce o drugiego człowieka. Pomoc innym była podstawową wartością dla wszystkich mieszkańców tej małej miejscowości. Od najmłodszych lat uczeni byli szacunku dla starszych i niesienia wzajemnej pomocy. Dzieci czytały niewidomemu dziadziusiowi gazetę, opowiadały mu o wszystkim, czego sam nie mógł zobaczyć. Chętnie pomogły chorej pani, a przed świętami nie zapomniały o samotnej sąsiadce z Zagajnika i zaniosły jej choinkę oraz jedzenie.
Warto brać przykład z bohaterów naszej lektury. 

4. Czas na krótka przerwę. Wstań z krzesła i truchtaj przez 30 sekund w miejscu. Teraz weź głęboki wdech, unieś wysoko ręce i stań na palcach. Rozciągnij całe ciało. Podczas wydech zrób skłon i dotknij palcami podłogi. Powtórz ćwiczenie 5 razy. Na koniec stań w lekkim rozkroku i zrób skręty tułowia po 6 razy na każdą stronę.
Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu i wróć do pracy. 

5. Na poprzednich zajęciach rozpoznawaliśmy różne części mowy. Dziś skoncentrujmy się na przymiotniku, czyli części mowy odpowiadającej na pytania: jaki? jaka? jakie?
A dokładniej dowiemy się, co to takiego stopniowanie przymiotnika?

Przypomnij sobie teraz, ile lat mieli bohaterowie lektury, kiedy ich poznaliśmy?
Lisa ma 7 lat. Anna jest jej rówieśniczką.
Britta ma 9 lat.
Bosse i Olle mają po 8 lat. 
Lasse ma 9 lat.
Olle jest młody, ale nie najmłodszy. Młodsza od niego jest Anna.

Zwróć uwagę, że w zdaniach tych pojawiły się 3 różne formy przymiotnika młody. Młody to stopień równy przymiotnika - młodszy to stopień wyższy przymiotnika - najmłodszy to stopień najwyższy przymiotnika.

By lepiej to zrozumieć obejrzyj film:



Narysuj w zeszycie trzy schody (tak jak było to pokazane na filmie).
Pod najniższym schodem zapisz: stopień równy,  pod środkowym: stopień wyższy, a pod najwyższym: stopień najwyższy.
Na schodach zapisz kilka przykładów: 
jasny- jaśniejszy - najjaśniejszy
szybki - szybszy - najszybszy
wesoły - weselszy - najweselszy

6. Przerysuj tabelę do zeszytu i spróbuj uzupełnić ją według wzoru:

STOPIEŃ RÓWNY
STOPIEŃ WYŻSZY
STOPIEŃ NAJWYŻSZY
wolny
wolniejszy
najwolniejszy
ciepły



mądrzejszy



najwytrwalszy
ciekawy



7. Na koniec w ramach utrwalenia rozwiąż króciutki test na eduelo. Znajdziesz go w zakładce powiadomienia:

Jestem pewna, że doskonale poradziłeś sobie z wszystkimi zadaniami. Jutro omówimy dalsze przygody wesołej gromadki z Bullerbyn. Jeśli chcesz możesz w ramach powtórki odsłuchać rozdziały od 24 do 34.

 *Zadania dodatkowe dla chętnych: 
Chcesz poćwiczyć jeszcze stopniowanie przymiotników? Wykonaj poniższe ćwiczenie:

5 komentarzy: