piątek, 24 kwietnia 2020

Żegnamy się z Bullerbyn - piątek 24 kwietnia

Dzień dobry!

Przed nami ostatnie chwile w Bullerbyn. Czy wiesz, że akcja naszej lektury rozgrywa się przez dwa lata? Gdy poznajemy Lisę ma ona 7 lat. W ostatnich rozdziałach książki jest już dziewięciolatką. Na szczęście w naszej rzeczywistości nie minęło aż tyle czasu i dalej jesteście trzecioklasistami 😉

Przygotuj proszę zeszyt w linię oraz piórnik. Przyda się również odrobina zapału do pracy i dobre chęci. 

1. Tradycyjnie już zaczniemy od powtórki wydarzeń z tej części książki. Sięgnij do najgłębszych zakamarków swojej pamięci i wygraj wirtualny milion: 

https://learningapps.org/display?v=p7hgtj4mk20

2. Przyszedł czas na przygotowanie mapy myśli, dotyczącej tej części książki. Moja wygląda tak:


Czy wiesz, że tworząc poszczególne mapy myśli stworzyliśmy tak na prawdę plan wydarzeń całej książki? 
3. Dziś skoncentrujemy się szczególnie mocno na rozdziale dotyczącym Wiśniowej Spółdzielni. Czy pamiętasz jak rozpoczęła się ta przygoda. Dzieci czytając Dziadziusiowi gazetę dowiedziały się, że w Sztokholmie za litr wiśni można dostać 2 korony. W Bullerbyn było sporo drzew wiśniowych, więc dzieci zaczęły żałować, że nie mieszkają w stolicy. Po chwili wpadły na wspaniały pomysł. 
Co było dalej? Spróbuj odtworzyć kolejność wydarzeń:   
https://learningapps.org/display?v=pya2q3crt20

Zapisz teraz w zeszycie "Wiśniowa Spółdzielnia" i opisz w 2-3 zdaniach tą historię.

"Wiśniowa Spółdzielnia" opierała się na współpracy, dlatego właśnie okazała się sukcesem. Gdyby np. sami chłopcy zdecydowali się na sprzedaż wiśni, na pewno zebraliby ich mniej i nie zarobiliby tylu koron. Mówi się, że "co dwie głowy to nie jedna" i to prawda. W grupie powstają najlepsze rozwiązania. Ktoś rzuci pomysł. Ktoś inny doda coś od siebie. Jeszcze inny zmotywuje pozostałych do działania.
Zwróć też uwagę na to, jaką radość sprawiły dzieciom zarobione samodzielnie pieniądze. Założę się, że kupione w cukierni ciastka i lemoniada, smakowały wyjątkowo i dużo lepiej niż zwykle. 
Pamiętaj, wspólnym wysiłkiem można osiągnąć dużo więcej! 

4. Czas na odpoczynek. Czas spędzony przed ekranem komputera niekorzystnie wpływa na nasz wzrok, kręgosłup oraz nadgarstki. Dlatego ważne jest robienie regularnych przerw. Rozgrzej się proszę wykonując przez 10 sekund trucht w miejscu. Kolejne 10 sekund przeznacz na skip a - czyli bieg z wysokim unoszeniem kolan. Na koniec rozgrzewki wykonaj przez 10 sekund skip c - czyli bieg z uderzaniem nogami o pośladki. Następnie przejdź do ćwiczeń, które rozluźnią górne partie Twojego ciała:

Trening wykonany? Napij się jeszcze wody i wróć do pracy.

5. Pracując w zespole każdy ma jakieś zadanie do wypełnienia. By osiągnąć sukces, najlepiej podzielić się obowiązkami w taki sposób, by każdy mógł się wykazać ze swojej mocnej strony.
A jakie ukryte talenty i mocne strony drzemią w Tobie?
Zapisz w zeszycie: Moje mocne strony i wypisz co najmniej 5 swoich umiejętności, talentów czy mocnych stron.
Gdy to już zrobisz wybierz jedną z nich i zastanów się w jaki sposób mógłbyś ją zareklamować? Dzieci z Bullerbyn chcąc sprzedać wiśnie, przygotowały szyld reklamowy. Stwórz taki szyld reklamowy w zeszycie dla wybranej przez Ciebie mocnej strony czy talentu. Może on przybrać formę graficzną lub zabawnego hasła reklamowego. Liczę na Twoją kreatywność!

6. Czas na konkurs słowotwórczy. Czy wiesz, że współpracę jaką podjęli bohaterowie naszej lektury, by wspólnie osiągnąć sukces i zarobić pieniądze można nazwać "spółdzielczością". W naszej szkole działa sklepik szkolny. Pracują w nim dobrowolnie różni uczniowie, a zysk ze sprzedaży przeznaczany jest na różne wspólne cele, np. nagrody w zawodach sportowych w Dniu Dziecka. Takie działania również można nazwać spółdzielnia, a że współdziałają w niej uczniowie to nazwalibyśmy ją spółdzielnią uczniowską. 
Zapisz teraz słowo SPÓŁDZIELCZOŚĆ na środku kartki i stwórz  jak najwięcej wyrazów z liter tego słowa. Jeśli masz ochotę poproś rodzica o przesłanie zdjęcia tego zadania do mnie. Jestem bardzo ciekawa, komu uda się ułożyć najwięcej wyrazów.

 7. Przed Tobą ostatnie zadanie związane z lekturą "Dzieci z Bullerbyn". Gdybyśmy chodzili do szkoły poprosiłabym Was o przygotowanie opowiadania ustnego (czyli takiego, którego nie zapisujemy, a jedynie opowiadamy innym), dotyczącego ulubionego rozdziału książki. 
W obecnej sytuacji nie spotykamy się, więc nie mogę wysłuchać Waszych opowiadań. Dlatego bardzo Was proszę o przygotowanie takiego opowiadania dla kogoś z bliskich osób. Może to być tata, mama, brat, siostra, babcia, dziadek, kuzynka czy inna wybrana przez Was osoba. 
Przemyślcie dokładnie o czym chcecie opowiedzieć. Możecie spisać sobie punkty na podstawie, których opowiecie daną historię. Dobrym sposobem jest przećwiczenie opowiadania samodzielnie przed lustrem. Gdy będziecie już pewni, że wiecie, co powiedzieć, zaproście wybraną osobę do wysłuchania Waszego opowiadania. Możecie opowiedzieć ją twarzą w twarz lub telefonicznie.

To już koniec naszej szwedzkiej przygody. Mam nadzieję, że książka (choć długa) podobała Wam się i zainspirowała Was do dbania o siebie nawzajem, pielęgnowania przyjaźni, przypomniała o szacunku do zwierząt, przyrody oraz wartości pracy.
Zachęcam do sięgnięcia po inne tytuły pisarki Astrid Lindgren. Są równie zabawne i ciekawe.

Jak co tydzień zachęcam do spędzenia weekendu offline, aktywnie i z rodziną.
Jeśli jednak mielibyście ochotę na wieczorne kino domowe, polecam przygotowanie zdrowych przekąsek dla całej rodziny i obejrzenie jednej z adaptacji książek Astrid Lindgren:

Pomysły na zdrowe przekąski znajdziesz pod tym linkiem:

 

7 komentarzy: