środa, 15 kwietnia 2020

W teatrze - czwartek 16 kwietnia

Dzień dobry!

Dziś w dalszym ciągu podróżujemy po instytucjach kultury. Po wizycie w galerii sztuki oraz kinie przyszła pora na teatr.

Teatr to dziedzina sztuki, która powstała bardzo dawno temu w starożytnej Grecji (ok. 543 roku przed naszą erą). Odbywało się tam święto - Wielkie Dionizje ku czci boga wina i urodzaju Dionizosa.  Podczas jego obchodów organizowano przedstawienia. Brali w nich udział aktorzy (tylko mężczyźni) ubrani w maski, które odzwierciedlały humor, granej przez nich postaci.

Przedstawienia odbywały się w amfiteatrach, czyli kamiennych budowlach, w których publiczność siedziała na trybunach w formie półkola, a aktorzy występowali na podwyższeniu.



Przygotuj proszę zeszyt w linie i piórnik. Zapisz nowy temat: W teatrze.

1. Na początek teatralny savoir-vivre, czyli słów kilka o tym, jak należy się zachować w teatrze.
a) Do teatru należy przyjść odpowiednio wcześnie, zostawić okrycie wierzchnie w szatni, a następnie zająć miejsca na widowni. Spóźnienie jest wyrazem braku szacunku do aktorów.
b) Do teatru nie chodzimy na co dzień, więc warto podkreślić wyjątkowość takiego wydarzenia odpowiednim ubiorem. Strój powinien być więc odświętny.
c) Przedstawienie oglądamy w ciszy i skupieniu. Nie rozmawiamy z innymi, a jeśli konieczni musimy podzielić się wrażeniami ze swoim sąsiadem, robimy to szeptem.
d) Brawa są bardzo mile widziane w teatrze, jednak tylko w tych momentach, które widzom najbardziej się podobają oraz podczas końcowych ukłonów.
e) Filmowanie i nagrywanie w teatrze jest zabronione. Wyłączmy telefony i nie wykonujmy zdjęć. Sztukę najlepiej oglądać na żywo.
f) Salę teatralną opuszczamy dopiero po zakończeniu spektaklu i zapaleniu świateł. Opuszczanie swojego miejsca w trakcie trwania spektaklu jest lekceważące dla aktorów oraz niekomfortowe dla innych osób, siedzących na widowni. 

Zapisz  teraz w zeszycie: Teatralny savoir-vivre i stwórz piktogramy przedstawiające prawidłowe zachowanie w teatrze. 
Pamiętasz, co to piktogram? Mówiliśmy o tym w drugiej klasie. To znak (symbol) przedstawiający różne pojęcia. Piktogramami są np. znaki drogowe czy znaczki na metkach ubrań.

2. Skoro już wiemy, jak należy się zachować w teatrze, możemy zajrzeć do środka. Przeczytaj wiersz Marcina Brykczyńskiego i dowiedz się, co takiego wydarzyło się w pewnym teatrze.


Zastanów się teraz:
Kto narobił w teatrze takiego zamieszania?
W czyim stroju występował król?
Czy strój królewny był odpowiedni do tańca?
Kto naprawił całą sytuację?
Co Twoim zdaniem oznacza zwrot: "Póki kurtyna, z ogromną wprawą, nie położyła kresu tym brawom"?

3. Punktem centralnym każdego teatru jest scena. Na niej tworzy się scenografię oraz ustawia rekwizyty. Scenę od publiczności oddziela kurtyna, którą odsłania się przed rozpoczęciem przedstawienia, a zasłania się w razie potrzeby zmiany scenografii oraz po zakończeniu spektaklu.
Za sceną znajdują się kulisy, w których aktorzy przygotowują się do występu oraz garderoby, w których aktorzy się przebierają.

Namaluj w zeszycie symbolicznie scenę, kurtynę, scenografię, rekwizyty - podpisz poszczególne elementy.

4. Teraz przyjrzyj się rysunkom z podręcznika. Dowiesz się z nich, kto pracuje w teatrze.
Swoją wiedzę poszerzysz oglądając film, o tym jak powstaje spektakl teatralny:


O nie! Ten złośliwy chochlik przeszkodził również nam. Pozamieniał miejscami nazwy osób pracujących w teatrze i teraz nie pasują one do opisów.
Uporządkuj ten bałagan i zapisz notatkę, zamieszczając w niej prawidłowe informacje:
reżyser - opracowuje ruch.
scenograf - podpowiada aktorom.
inspicjent - występuje na scenie.
autor sztuki - projektuje dekoracje.
aktor - pilnuje porządku przedstawienia.
sufler - dobiera aktorów i kieruje przedstawieniem.
choreograf - pisze tekst sztuki teatralnej.

5. Czas na przerwę. Wykonaj ćwiczenia prezentowane przez aktorkę Teatru Itakzagramy Magdę Daszkiewcz:

Napij się wody i wróć do zwiedzania kulisów teatralnych.

6. Na scenie teatru prócz aktorów mogą pojawić się również lalki teatralne. Treść spektaklu może być przedstawiana za pomocą słów, gestów, tańca czy śpiewu. Dlatego też wyróżnić możemy różne rodzaje teatru:

teatr aktorski - w którym występują aktorzy, a dominującą formą przekazu są dialogi (czyli rozmowy) aktorów

teatr lalkowy - zamiast aktorów w role postaci wcielają się lalki (marionetki, kukiełki, pacynki)


pantomima - nie używa się w niej słów, treść przedstawiana jest za pomocą gestów

 
teatr cieni - efekt tajemniczości uzyskuje się przez grę świateł w półmroku
 

balet - treść przekazuje się tu za pomocą tańca, ważną rolę odgrywa oprawa muzyczna

 
opera - formą przekazu jest tu śpiew operowy


musical -  będący połączeniem tańca, śpiewu i dialogów


Zapisz teraz na środku kartki rodzaje teatru i wypisz wokół te, które zapamiętałeś.

7. To już wszystko, co powinieneś wiedzieć o teatrze po dzisiejszej lekcji. Mam nadzieję, że przygoda w teatrze bardzo Ci się podobała.

*Zadanie bonusowe:
Masz ochotę stworzyć teatr cieni w swoim domu? Wystarczy Ci kawałek pustej ściany, latarka i własne dłonie:
https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawa-w-teatr-cieni-jak-pokazac-rozne-zwierzeta,10394631,artykul.html
Jeśli chcesz wykonać własne lalki teatralne, wykorzystaj filmy instruktażowe: "Jak robić lalkę ze skarpetki?", "Jak zrobić lalkę cieniową?" - znajdziesz je tutaj:

11 komentarzy: