poniedziałek, 20 kwietnia 2020

Z wizytą w Bullerbyn cd. - wtorek 21 kwietnia

Dzień dobry!

Tak jak wspomniałam Wam wczoraj dziś zajmiemy się pierwszą częścią lektury "Dzieci z Bullerbyn". Jak wiesz główni bohaterowie - Lisa, Britta, Anna, Lasse, Bosse i Olle są pełni pomysłów i energii.  Spędzają czas na wspólnej zabawie i pracy. Choć czasem zdarzają im się kłótnie to wiedzą, że w przyjaźni tkwi siła.

Dlatego dzisiejszą lekcję rozpoczniemy od przypomnienia sobie słów piosenki, którą wspaniale wykonaliście na rozpoczęcie roku szkolnego:

1. Dziś skupimy się głównie na letnich przygodach naszych bohaterów. Sprawdź, czy pamiętasz, co takiego wydarzyło się w pierwszych trzynastu rozdziałach książki:

 https://wordwall.net/pl/resource/1605989

2. Teraz stwórz mapę myśli dotyczącą przygód dzieci podczas wakacji. Moja wygląda tak, ale Ty możesz stworzyć zupełnie inną:


3.  Skupmy się teraz na tym, w jaki sposób Svipp trafił do Ollego. Na początek spróbuj ułożyć wydarzenia w odpowiedniej kolejności:

Następnie zapisz nagłówek: Historia o tym, jak Svipp został psem Ollego. 
Na podstawie interaktywnego ćwiczenia opisz krótko tą historię. 

Pamiętasz, jak we wczorajszej prezentacji o życiu i twórczości Astrid Lindgren pojawiło się zdanie, że aktywnie walczyła o prawa zwierząt? Także w naszej lekturze autorka porusza ten ważny problem. W Bullerbyn dba się o zwierzęta. Żyje ich tutaj wiele, począwszy od kur i koni, poprzez cielaki i jagnięta, a skończywszy na szczurach czy sowach. Los zwierząt nie jest nikomu obojętny, o czym świadczy uratowanie bitego i głodzonego psa przez Ollego, wykarmienie z butelki małego baranka przez Lisę czy przygarnięcie kociąt przez wszystkich bohaterów.

4. Czas zadbać o nasze plecy i kręgosłup. Poznaj ćwiczenie, które pozytywnie wpłynie na całe nasze ciało:


Napij się wody i wróć do pracy.

5. Dzieci z Bullerbyn były bardzo pomysłowe. Wymyślały przeróżne zabawy, by nie dopuścić do siebie nudy. Nawet droga powrotna ze szkoły okazywała się wielką przygodą i nigdy nie wyglądała tak samo. Raz dzieci wspinały się na drzewa, innym razem wędrowały po płocie. Jakie inne zabawy zapamiętałeś z książki?
Zapisz: Zabawy z Bullerbyn i wymień kilka propozycji.
Następnie opisz krótko tą, która spodobał Ci się najbardziej. Wystarczą 2-3 zdania.
Mi najbardziej przypadła do gustu zabawa w Indian.


6. Na koniec wybierz się drogą morską z polskiego Świnoujścia do Szwecji. Pokonują ją trzy statki. Narysuj w zeszycie symboliczne statki. Jeden z nich nazwij Przymiotnik, drugi Rzeczownik, a trzeci Czasownik. Załaduj na swoje statki odpowiednie wyrazy. 
Przypominam, że przymiotniki to wyrazy odpowiadające na pytania: jaki? jaka? jakie?
Rzeczowniki odpowiadają na pytania: kto? co?
Czasowniki oznaczają czynność. Odpowiadają na pytania: Co robi? Co robią?


7. To już wszystkie dzisiejsze ćwiczenia, dotyczące lektury. Jutro  skupimy się na rozdziałach od 14 do 23.
Jeśli masz ochotę odsłuchaj ich w ramach przypomnienia:
 https://www.youtube.com/watch?v=W0Zv1zDaEwI&list=PLoWYjFHcn--WHh5u0lCg4NZr-8qr7YO-s&index=14

* Zadania bonusowe dla chętnych:
Chcesz powtórzyć części mowy? Obejrzyj prezentację:
https://www.eduelo.pl/prezentacja/791/
Jeśli jesteś już mistrzem w rozpoznawaniu części mowy, zagraj w milionerów i zgarnij główną nagrodę:
https://learningapps.org/2018101

10 komentarzy: