środa, 15 kwietnia 2020

Na planie filmowym - środa 15 kwietnia

Witam Cię po kilku dniach przerwy!

Mam nadzieję, że naładowałeś swoje akumulatory i jesteś gotów do działania.

Dziś dowiemy się jak wygląda plan filmowy? Co to jest dubel? I czy łatwo jest być gwiazdą filmową?

Przygotuj proszę zeszyt w linie oraz piórnik. 

 1. Na początek zajrzymy do naszego podręcznika i poznamy tekst Rafała Witka "Truskawa":
Klikając na poniższy link odtworzysz nagrany przeze mnie tekst. Możesz otworzyć nagranie w osobnym oknie i jednocześnie śledzić zamieszczony poniżej tekst:




Zastanów się teraz i odpowiedz na pytania:
Jak myślisz, czy Kamil był zadowolony ze swojego występu? 
Jak wyobrażała sobie pracę na planie filmowym siostra Kamila?
Kogo można spotkać na planie filmowym?
Co to jest dubel?

2. Zapisz teraz temat lekcji: Na planie filmowym. 
Teraz kliknij w poniższy link i obejrzyj prezentację, na temat tego, kogo można spotkać na planie filmowym:

Przyjrzyj się tekstowi umieszczonemu w prezentacji jeszcze raz (znajdziesz go poniżej). Wyszukaj w tekście wszystkie osoby związane z planem filmowym oraz czynności, które wykonują. Pierwsze zdanie zrobimy wspólnie:
Reżyser wymyśla, o czym będzie film, a potem planuje i organizuje prace związane z filmem.
Kto? reżyser Co robi? wymyśla, planuje, organizuje
Scenarzysta pisze role dla aktorów.
 Kto? Co robi?
Autor muzyki komponuje muzykę do filmu.
 Kto? Co robi?
Na planie filmowym reżyser kieruje pracą aktorów. 
 Kto? Co robi?
Aktorzy czasem wielokrotnie odgrywają te same sceny.
 Kto? Co robią?
Operator kamery filmuje kolejne ujęcia.
Kto? Co robi?
Operator dźwięku za pomocą wysoko umieszczonych mikrofonów nagrywa dźwięk do filmu.
Kto? Co robi?
Na koniec montażysta razem z reżyserem montuje film, to znaczy łączy ze sobą nagrane sceny.
Kto? Co robi?

Teraz wypisz według wzoru wszystkie znalezione przez Ciebie osoby, związane z planem filmowym wraz z czynnościami, które wykonują. 
reżyser - wymyśla, planuje, organizuje 

2.  Niedawno będąc w wirtualnej galerii sztuki, dowiedzieliśmy się, że mamy różne rodzaje obrazów. Również wśród filmów wyróżniamy różne rodzaje i gatunki. Oto kilka z nich:


Na podstawie prezentacji wykonaj krótką notatkę. Na środku kartki zapisz: Gatunki filmowe a wokół wypisz gatunki, które zapamiętałeś.

3. Czas na przerwę. Zatańcz w rytm filmowej muzyki:


Jaki to gatunek filmu? Masz rację. To film animowany. Napij się wody i wróć do podróży po planie filmowym. 

4.  Czas na powtórkę z rodziny wyrazów. Czy zauważyłeś, że w jednej rodzinie wyrazów mogą być wyrazy, będące różnymi częściami mowy. Np. rysunek, rysuje, rysunkowy.
Rysunek to rzeczownik (odpowiada na pytanie: co?), rysuje to czasownik (co robi?), rysunkowy to przymiotnik (jaki?). 
Zapamiętaj!
Spróbuj teraz stworzyć w zeszycie rodziny wyrazów: film, fotografia, muzyka. Pomoże Ci w tym ćwiczenie:

5. Zastanów się teraz, jaki jest Twój ulubiony film. Napisz o nim 2-3 zdania w zeszycie. Możesz też narysować swoją ulubioną scenę z tego filmu.

6. Czas na podsumowanie wiadomości i poszerzenie swojej wiedzy. Obejrzyj uważnie film i zapamiętaj, jak najwięcej informacji:


7. Dziś mogłeś się przekonać, jak wiele osób potrzeba by mógł powstać film. Dowiedziałeś się też, że praca aktora wcale nie jest taka łatwa, jak mogłoby się pozornie wydawać. Niewygodne kostiumy, długa charakteryzacja, granie niezliczonej ilości dubli - to wszystko też jest przecież częścią pracy aktora. 

*Zadania dla dociekliwych: 
Chcesz poćwiczyć tworzenie rodzin wyrazowych? Wykonaj poniższe ćwiczenia:
Chcesz poznać pierwszą bajkę emitowaną w polskiej telewizji? Z pewnością oglądali ją Twoi  dziadkowie:

Chcesz, wiedzieć z jaką prędkością wyświetla się obrazy w filmie. Dowiesz się tego, oglądając film:

11 komentarzy: