Witam Cię po dwudniowej przerwie!
Mam nadzieję, że udało Ci się zregenerować siły i odpocząć od komputera.
W tym tygodniu spotkamy się tylko trzy razy - w poniedziałek, wtorek i środę. Od czwartku rozpoczniemy przerwę wielkanocną, która potrwa aż do wtorku. Zobaczymy się więc ponownie dopiero w środę 15 kwietnia.
W tym i przyszłym tygodniu odwiedzać będziemy różne ciekawe miejsca. Dowiemy się, co można zobaczyć w galerii sztuki. Poznamy historię fotografii. Zajrzymy za kulisy sceny teatralnej oraz na plan filmowy. Sprawdzimy też, czy wizyta w muzeum musi oznaczać nudę.W skrócie możemy powiedzieć, że w tym tygodniu zajmiemy się sztuką. Czym jest sztuka? Dowiesz się tego z naszego podręcznika.
1. Zajrzyj na stronę 42 i 43 naszego "Elementarza odkrywców". Przeczytaj wszystkie informacje. Przyjrzyj się też z uwagą obrazom, zamieszczonym na obu stronach:
Z tekstu mogłeś dowiedzieć się, że sztuka obejmuje między innymi takie dziedziny jak: malarstwo, rzeźbę, fotografię czy architekturę (budowle). Dziełami sztuki możemy nazwać wszystko to, co nas zachwyca i uznajemy jako piękne.
Dowiedziałeś się również, że miejscami, w których dzieła sztuki możemy zobaczyć są muzea i galerie sztuki.
Jedna z takich galerii znajduje się w Bielsku-Białej. Nazywa się BWA i mieści się przy ulicy 3 Maja 11. W galerii oprócz tego, ze można podziwiać dzieła różnych artystów, organizowane są bardzo ciekawe wydarzenia i warsztaty artystyczne dla dorosłych i dzieci.
Zgromadzone w galerii zbiory dzieł sztuki nazywamy wystawami, np. wystawa obrazów Józefa Chełmońskiego. Kiedy w galerii pojawia się wystawa nowych dzieł sztuki, organizuje się specjalne wydarzenie, żeby to uczcić. Wydarzenie to nosi nazwę wernisażu.
2. Zapisz teraz proszę temat lekcji: Ze sztuką za pan brat. Pod tematem zapisz punkt 1. W galerii sztuki.
Zastanów się teraz, jak należy zachować się w galerii sztuki?
Po pierwsze należy zachować ciszę. Nie oznacza to, że nie można ze sobą porozmawiać na temat tego, co obserwujemy. Chodzi jedynie o to, by nie przeszkadzać innym w oglądaniu wystawy. Nie wolno więc biegać i krzyczeć.
Po drugie nie wolno dotykać eksponatów (obrazów, rzeźb). Uchronisz je w ten sposób przed zniszczeniem. Gdyby każdy mógł dotknąć np. obrazu po pewnym czasie zabrudziłby się i zniszczył.
Po trzecie w galerii nie wolno jeść i pić. Tu znowu chodzi o ochronę wystawianych dzieł przed zniszczeniem. Są znacznie odpowiedniejsze miejsca do spożywania posiłków - np. kawiarnie czy restauracje.
Wybierając się do galerii sztuki warto elegancko się ubrać. W końcu na co dzień nie odwiedzamy takich miejsc, więc warto potraktować to wyjście jako swego rodzaju święto.
Spróbuj teraz za pomocą notatki graficznej przedstawić, w jaki sposób należy zachować się w galerii sztuki.
3. Przyjrzyj się jeszcze raz obrazom zamieszczonym w podręczniku i zastanów się, które obrazy wiernie przedstawiają rzeczywistość?
Następnie zastanów się, jakie Twoim zdaniem emocje i przemyślenia chcieli przekazać artyści, tworząc następujące obrazy:
Pablo Picasso "Głowa czytającej kobiety"
Wassily Kandinsky "Miasto"
Salvador Dali "Motyli statek"
Czy łatwo było Ci odgadnąć, jakie emocje artysta chciał przekazać tworząc taki obraz? Jak myślisz czy wszyscy w klasie wskazaliby te same emocje?
Oczywiście, że nie.
Każdy odbiera sztukę na swój sposób. Tobie jeden obraz może się wydawać wesoły, a inna osoba znajdzie w nim element smutku lub tęsknoty.
3. Czas na krótką przerwę. Przejdź się po pokoju i przyglądaj się uważnie swojemu otoczeniu. Zachowuj się tak, jakbyś był w galerii sztuki. Spróbuj dostrzec szczegóły, na które na co dzień nie zwracasz uwagi. Teraz wyobraź sobie, że stoi przed Tobą ogromne płótno. Nie odrywając nóg od podłogi, płynnymi ruchami spróbuj namalować na nim swój obraz. Gdy już skończysz swoje dzieło, napij się wody i wróć do pracy.
4. Wśród prezentowanych w galeriach dzieł, możemy wyróżnić różne rodzaje obrazów. Jakie?
Przekonamy się o tym za chwilę.
Malarstwo przedstawiające krajobraz, widok natury lub otoczenie miejskie to pejzaż. Oto kilka znanych pejzaży:
Józef Chełmoński "Kurka wodna"
Claude Monet "Wóz na śniegu pokrywającym drogę"
Vincent van Gogh "Wędkarstwo wiosną"
Przedstawioną na obrazie kompozycję złożoną z przedmiotów, kwiatów czy owoców nazywamy martwą naturą.
Oto kilka przykładów martwej natury:
Salvador Dali "Martwa natura z liliami"
Vincent van Gogh "Pokój van Gogha w Arles"
Eloise Harriet Stannard "Świąteczna martwa natura"
Malarski wizerunek osoby lub grupy osób to portret.
Najsłynniejszym portretem świata jest obraz Leonardo da Vinci "Mona Lisa"
Inne znane portrety to:
Edgar Degas "Niebieskie tancerki"
Józef Chełmoński "Pastuszkowie przy ognisku"
Jeśli artysta namaluje samego siebie, mówimy wtedy o autoportrecie. Oto jeden z nich:
Vincent van Gogh "Autoportret"
Wróć teraz do obrazów z podręcznika i spróbuj zastanowić się, które są portretami, które martwą naturą, a które pejzażami.
Następnie przygotuj krótka notatkę w zeszycie na temat rodzajów obrazów.
Zapisz na środku kartki "rodzaje obrazów" i narysuj trzy strzałki, odchodzące od napisu: portret, pejzaż, martwa natura.
Możesz pod każdą nazwą zrobić symboliczny rysunek - pejzaż to np. widok łąki, portret to śmieszny ludzik, a martwa natura to np. bukiet w wazonie lub owoc.
4. Sprawdź teraz swoją wiedzę dotyczącą rodzajów obrazów.
Dopasuj rodzaj obrazu do odpowiedniej definicji:
https://wordwall.net/pl/resource/1289480
Przyporządkuj obraz do odpowiedniego rodzaju:
https://learningapps.org/display?v=puhd9eam320
5. Na koniec zastanów się, który z obrazów poznanych dzisiaj spodobał Ci się najbardziej?
Napisz jego opis w zeszycie. Pomogą Ci w tym pytania pomocnicze:
a) Kto namalował obraz, który wybrałeś/
b) Jaki tytuł nosi ten obraz?
c) Jaki to rodzaj obrazu?
d) Co przedstawia?
e) Dlaczego wybrałeś akurat ten obraz?
Po wykonaniu zadania poproś rodziców o wykonanie zdjęcia i przesłanie go do mnie. Na wykonanie tego zadania masz czas do środy.
6. Mam nadzieję, że wizyta w galerii sztuki przypadła Ci do gustu. Zachęcam Cię do stworzenia własnego dzieła sztuki. Stwórz własną kompozycję z owoców, przedmiotów codziennego użytku czy zabawek i namaluj martwą naturę. Pamiętaj, że nie każdy artysta został od razu doceniony. Dlatego nie zniechęcaj się, gdy Twoje obrazy nie od razu zyskają podziw i sławę. Za parę lat może okazać się, że wyznaczyłeś nowy kierunek w sztuce.
* Jeśli szczególnie zainteresował Cie ten temat, zachęcam Cię do obejrzenia krótkiego filmu o Leonardo da Vinci:
Natomiast krótki życiorys Vincenta van Gogha znajdziesz w filmie:
Bardzo nam się podobała lekcja.A szczególnie malowanie obrazu. Pozdrawiamy Pati i Wercia
OdpowiedzUsuńBrawo dziewczyny!
UsuńZrobione
OdpowiedzUsuńTak trzymaj!
UsuńZrobione. Krystian
OdpowiedzUsuńBrawo!
OdpowiedzUsuńMarika-gotowe
OdpowiedzUsuń